kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
در یک رقابت ناعادلانه صورت می‌گیرد

گسترش فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به قیمت نابودی کسبه جزء

 

سرویس اقتصادی-
برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در رقابتی ناعادلانه با کسبه جزء، در حال گسترش شعبه‌های خود هستند که تبعات منفی دارد.
به گزارش خبرنگار ما، برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به تازگی در حال گسترش شعبه‌های خود در مغازه‌های محله‌های مسکونی هستند؛ به‌طوری‌که گاه در یک مساحت یک کیلومتر مربعی، سه شعبه از یک فروشگاه زنجیره‌ای تاسیس شده است. 
این کار موجب ایجاد رقابت ناعادلانه بین سوپرمارکت‌های کوچک و متوسط (بقالی‌ها) و دیگر صنوف کوچک همچون قصابی، لباس فروشی، میوه‌فروشی و... با فروشگاه‌های بزرگ می‌شود؛ چرا که فروشگاه‌های بزرگ به نام دادن تخفیف اقدام به نوعی دامپینگ (ارزان‌سازی مصنوعی) می‌کنند و پس از نابود کردن کاسبی‌های کوچک، انحصار توزیع اقلام معیشتی را در دست می‌گیرند.
از تبعات این رقابت ناعادلانه؛ نابودی کسب و کارهای کوچک همچون بقالی‌ها، تبدیل کاسب امروز به بیکار یا حداکثر کارگر محتاج فردا، افزایش بیکاری کارگران کسبه جزء، دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، افزایش اجاره بهای مغازه‌ها و تبعات آن، ایجاد انحصار توزیع اقلام معیشتی در دست یک عده معدود که در مشکلات کشور می‌تواند به احتکار توسط همین انحصارگران منجر شود و... است.
البته وجود فروشگاه‌های بزرگ در کلانشهرها امری لازم است اما به شرط اینکه خارج از محله‌های مسکونی و دارای پارکینگ با ظرفیت بالا باشد اما در محله‌های مسکونی، موجب تعطیلی کسب و کارهای جزء می‌شود. ضمن اینکه تاسیس این فروشگاه‌ها در شهرهای کوچک، به بیکاری و مهاجرت به کلانشهرها منجر می‌شود.
نابودی بخش خصوصی واقعی به نام حمایت
بسیاری از کسانی که توانایی کاسبی دارند به دلیل افزایش نجومی قیمت و اجاره بهای مغازه‌ها، به دست‌فروشی روی آورده‌اند، در حالی‌که مغازه خالی بخصوص در کلانشهر تهران، زیاد است. این امر به دلیل عدم به‌کارگیری «مالیات تنظیمی» به‌صورت مؤثر برای کاهش قیمت و اجاره بهای مغازه‌هاست.
گفتنی است، سابقه حمایت از گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دولت‌های یازدهم و دوازدهم برمی‌گردد که محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صمت وقت، در نامه‌ای به وزیر کشور، خواستار هماهنگی استانداران و فرمانداران در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد اما مسئولان و رسانه‌های دلسوز مردم، همان زمان با این حمایت‌ها به دلائلی که در بالا آمد مخالفت کردند؛ با این‌حال، این فروشگاه‌های بزرگ، اغلب در خارج از بافت مسکونی شهرها گسترش یافت.
البته گسترش فروشگاه‌های بزرگ به نام حمایت از بخش خصوصی و به قیمت نابود کردن قسمت دیگری از بخش خصوصی؛ یعنی کسب و کارهای کوچک، صورت گرفته و می‌گیرد؛ بخصوص که از میزان تسهیلاتی که سرمایه‌گذاران برخی فروشگاه‌ها از بانک‌ها گرفته‌اند برمی‌آید که از «چسبیده‌ها» به مراکز قدرت و ثروت باشند تا بخش خصوصی واقعی. ضمن اینکه در کشورهای پیشرفته هم سیاست حمایت از مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ منسوخ شده و از گسترش کسب و کارهای کوچک حمایت می‌شود که فرانسه، یکی از این کشورهاست.